De ABN-AMRO bank hoeft een klant die per ongeluk bijna een ton (100.000 euro) overboekte naar de verkeerde rekening.

In 2014 boekte een man bedragen van €22.000 en €70.019,99 per ongeluk naar de verkeerde rekening over. Hij wilde die van zijn ABN-rekening naar een spaarrekening bij Nationale-Nederlanden overmaken.

De klant voerde zijn eigen naam in maar een nummer dat geen rekeningnummer bleek te zijn. Het systeem van ABN stelde daarom een ander rekeningnummer voor en de klant accepteerde dat. Die rekeningnummer bleek van iemand anders te zijn en het geld is verdwenen.

De ontvanger heeft het bedrag direct overgeboekt naar zijn zoon die het op zijn beurt weer overboekte naar andere rekeningen. Daarna is het geld binnen ongeveer een maand grotendeels uitgegeven.

De ABN-AMRO bank heeft de ontvanger en ING nog gevraagd het bedrag terug te boeken maar dit was zonder succes. In 2015 oordeelde de rechtbank al dat de ontvanger het geld terug moet betalen maar hij en zijn zoon blijken geen cent te makken hebben en van een kale kip kan je niet plukken.

De klant probeerde het daarom dus bij ABN-AMRO en ING maar de rechtbank gaat hier niet in mee. ABN is niet aansprakelijk voor de mislukte betaalopdracht en het blijft de verantwoordelijkheid van de klant.

Reacties

reacties